Hyppää pääsisältöön

Sairaan lapsen kotihoitopalvelu käytössä jo yli 600 yrityksen työntekijöillä

08.24.2016 Uutiset

Stellan lastenhoitajat koetaan luotetuiksi hoitajiksi. Asiakkaita yrityksen työntekijöilleen tarjoamalla palvelulla on jo tuhansia – ja 100 prosenttia palvelua käyttäneistä suosittelisi sitä tuttavilleen.

Yle uutisoi 23.8. etteivät sairaan lapsen vanhemmat henno jättää pikku potilasta vieraalle hoitajalle työpäivän ajaksi – ei, vaikka työnantaja tarjoaisi työntekijöilleen lastenhoitajan näiden sairastuessa.

Stella (ja sitä edeltänyt Kodinavux) on tarjonnut yrityksille sairaan lapsen kotihoitopalvelua jo vuodesta 1999 lähtien. Yritysasiakkaita Stellan sairaan lapsen kotihoidolla on pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa jo yli 600 ja palvelun käyttäjiksi ilmoittautuneita työntekijöitä perheineen useita tuhansia.

“Palvelua käytetään paljon erityisesti asiantuntijaorganisaatioissa, joissa työntekijän poissaolo voi aiheuttaa kinkkisiä haasteita paitsi työntekijän omalle työlle, myös muulle tiimille tai asiakkaille. Joissain asiakasyrityksissä palvelua käytetään vain äärimmäisissä hätätapauksissa. Yleisesti ottaen voidaan kuitenkin sanoa, että käyttöaste asiakasyrityksissämme on varsin korkea”, kertoo Stellan kodin- ja lastenhoidon liiketoimintajohtaja Leena Meri.

Lastenhoidon ammattilainen vakuuttaa sekä lapset että aikuiset

Hoitajan tilaamista sairaalle lapselle ei kannata arastella. Ammattitaitoinen hoitaja ottaa tilanteen haltuun sekä osaa huomioida esimerkiksi lapsen eritystarpeet ja lääkityksen. Stellan hoitajat käyvätkin aina vanhempien kanssa päivän kulun ja tarpeet läpi sekä ennen hoitopäivän aloittamista että sen jälkeen. Ehdoton etu on myös se, että hoitajan työ on nimenomaan pitää lapsesta huolta. Hoitajalla on siis aikaa lapsen voinnin mukaan esimerkiksi lukea lapselle kirjoja ja leikkiä tämän kanssa. Vanhempien ei tarvitse pelätä jättää lasta kotiin luotettavan lastenhoitajan kanssa.

“Asiakaspalautteiden mukaan hoitajamme saavat lapsilta huiman hyvät arvosanat, ja se onkin arvokkainta palautettamme. Ensimmäistä kertaa lastenhoitajan käyttöä voivat jännittää niin vanhemmat kuin lapsikin, mutta kun päivän jälkeen kotona odottaa hoitajaansa tykästynyt lapsi, ovat vanhemmatkin vakuuttuneita palvelun laadusta”, Meri kertoo.

Stellan sairaan lapsen kotihoitopalvelun ylpeydenaihe onkin asiakastyytyväisyys: jokaisen hoitorupeaman jälkeen lähetetyn asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan 100 prosenttia palvelua käyttäneistä suosittelisi sitä myös muille. Hoitajia kiitellään muun muassa aktiivisesta ja oma-aloitteisesta yhteydenpidosta vanhempiin hoitopäivän aikana, joka helpottaa vanhempien huolta kotona sairastavasta pikku potilaasta. Tärkeintä vanhemmille on kuitenkin lasten suusta saatava palaute, kuten eräskin asiakaskyselyn kertomus osoittaa:

”Lapsille tulee aina ikävä, kun hoitaja lähtee. Se lienee parhain mahdollinen palaute onnistumisesta.”

Ruuhkahuipuissa auttaa tuttu tiimi – laadusta ei tingitä

Sairaan lapsen kotihoitopalvelun etuna voi nähdä myös sen, että hoitajarumban voi ulkoistaa. Joskus on mahdotonta päättää, kumman vanhemman työt joustavat esimerkiksi lapsen influenssan aikana, eikä hoitoapuun pääseviä sukulaisiakaan välttämättä löydy läheltä. Hoitajan tilaus Stellalta käy vaivattomasti ja järjestämme aina sopivimman hoitajan perheen toiveiden ja vaatimusten mukaisesti.

Ylen jutussa mainitut ruuhkat lastenhoidon tilauksissa toki ovat tuttu juttu Stellallakin. Talvikuukausina lastenhoidon ringissä tohinaa riittää, kun uusia nuhaneniä löytyy kodeista harva se aamu. 17 vuoden kokemuksella ruuhkahuippuja on kuitenkin jo opittu ennustamaan ja rekrytoimalla ajoissa varmistetaan hoitajien riittävyys talven kiireisimpinäkin kuukausina.

“Stellalla on kymmeniä lastenhoitajia, jotka ovat työskennelleet meillä jo vuosia. Vakiotiimin ansiosta palettia on ehkä helpompaa pyörittää kuin usein vaihtuvan porukan kanssa”, Meri pohtii.

Suurelta osin samana pysyvä tiimi on myös laatutekijä. Kaikki Stellan sairaan lapsen kotihoitajat ovat ammattilaisia, joiden taustat ja referenssit tarkistetaan huolellisesti. Lastenhoitajien perehdytykseen ehditään panostaa kunnolla, kun työntekijöiden vaihtuvuus ei aiheuta päänvaivaa. Monessa perheessä myös kiinnytään tuttuihin hoitajiin siinä määrin, että samoja työntekijöitä toivotaan paikalle seuraavankin kerran, kun lapsi sairastuu. Tämän Leena Meri tietää itsekin kokemuksesta.

“Kun minulla oli pieniä lapsia ja heidän sairastuessaan jäin joskus itse kotiin, sain välittömästi heiltä palautetta, että miksen pyytänyt Annika-hoitajaa päiväksi. Itse kun hoidin yhtä aikaa sairaita lapsia, puhuin työpuheluita, pesin pyykkiä ja yritin kokata perheelle ruokaa. Arvaahan sen, ettei siinä kaikkea pysty tekemään täydellä teholla.”

Lue lisää sairaan lapsen kotihoitopalvelusta ››