”Perinteiset kotihoidon tekniikkaratkaisut toimivat reaktiivisesti: Jos vanhus kaatuu, hänet käydään auttamassa ylös. Jos hän sairastuu, hänet viedään päivystykseen. Me haluamme ennaltaehkäistä kaatumisen ja päivystyksessä käynnin, jolloin ihminen pystyy asumaan kauemmin kotona ja käyttää vähemmän terveyspalveluita – inhimillisempää ja edullisempaa”, kertoo Stellan toimitusjohtaja Juhani Pälve.

“Stellan mallissa vanhuksen kodissa olevia sensoreita käytetään voinnin seurantaan ja kertynyttä tietoa analysoidaan tekoälyn avulla. Soneran avulla saamme tekoälyn valjastettua etsimään suuresta tietomäärästä ne oleelliset merkit, jotka kertovat meille muutoksesta ihmisen voinnissa. Voimme siis reagoida huolestuttaviin merkkeihin ajoissa. Tämä mullistaa koko kotihoidon” kertoo Stellan teknologiajohtaja Jan Stenberg. ”Tekoäly toimii kuitenkin ammattitaitoisen hoitohenkilökunnan apuna ja tukena – tietokone ei korvaa ihmistä hoitotyössä, mutta on avuksi” Stenberg jatkaa.

Soneran Healthcare -yksikön johtaja Patrick Francke näkee yhteistyössä suuria mahdollisuuksia: “Sonera tuo yhteistyöhön tekoälyn ja analytiikan, jolla Stella Läsnäolopalvelun mittaustiedosta ja laajasta taustadatasta rakennetaan etädiagnostiikkaa. Mallia voidaan soveltaa laajasti terveydenhuollon alueella, jonka näemme yhdeksi tärkeimmistä esineiden internetin ja tekoälyn sovellusalueista sen yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi”, sanoo Soneran Healthcare-liiketoiminnasta vastaava johtaja Patrick Francke.

Palvelu on käynnistetty Saarijärvellä Saarikan kuntayhtymässä ja se laajenee muihin kuntiin ensi vuoden alussa.

Lisätietoja:

Patrick Francke, Head of Sonera Healthcare, Sonera
puh. 040 302 3202
etunimi.sukunimi@teliacompany.com

Juhani Pälve, toimitusjohtaja, Stella
044-0290381
juhani.palve@stella.fi