Hyppää pääsisältöön

Turvapuhelimella saa auttajan paikalle

10.10.2018 Artikkelit

”On hyvä olla turvapuhelin” – tällaista on turva-auttajan työ

 
Mitä pitäisi tehdä, kun haluaa asua kotona mutta kaipaa siihen turvaa? Stellan turvapuhelimen avulla kotiin voi saada apua ympäri vuorokauden – ja apuun voi tulla vaikka Taina Sutinen.

Turva-auttaja Taina Sutinen
Taina Sutinen

Lähihoitaja Taina Sutisen 12-tuntinen työvuoro alkaa Stellan turvapuhelinpalvelun toimistolla Helsingin Pitäjänmäellä aamulla kello puoli seitsemän. Taina on turva-auttaja, joka lähtee avuksi kun asiakas soittaa turvapuhelun ja tarvitsee luokseen apua.

– 12-tuntinen työvuoro kuulostaa raskaalta, mutta me pidämme niistä, koska silloin vuorojen välissä on enemmän vapaata, Taina kertoo.

Yövuorolaiset ovat juuri päässeet kotiin, ja eletään päivän kiireisintä aikaa. Aamuyöllä ja aamun koittaessa turva-auttajilla on eniten menoa.

– Vanhemmat ihmiset heräävät usein aikaisin, ja jos he asuvat yksin, me saatamme olla ainoita, jotka voivat auttaa. Siksi he ovat hankkineet turvapuhelimen.

Yksi tyypillinen työtehtävä on auttaa kaatunut asiakas takaisin pystyyn. Tainan mukaan tehtävässä pärjää pienikokoisempanakin kokemuksen ja tekniikan voimin.

– Asiakkaat kysyvät, että miten näin pieni tyttö jaksaa oikein nostaa, mutta hyvällä nostotekniikalla voin nostaa painavampiakin asiakkaita, Taina sanoo.
 

Helppo hälytys nappia painamalla kodin joka nurkasta

– Turvapuhelin, vastaa hälytyskeskuspäivystäjä Marika Niemi, kun tietokoneen näytöllä välkkyy saapuva puhelu.

Stellan hälytyskeskus vastaa ympäri Suomea tuleviin turvapuheluihin, sillä palvelulla on asiakkaita yli 180 kunnassa. Viime vuonna puheluita tuli yli 1,1 miljoonaa kappaletta.

Turvapuhelinpalvelun asiakas voi kellonaikaa katsomatta soittaa turvapuhelun helposti painamalla rannekkeessa olevaa tai kaulanauhasta roikkuvaa punaista hälytyspainiketta.

Painallus avaa esimerkiksi kodin eteiseen sijoitetusta turvapuhelimen keskusyksiköstä puheyhteyden hälytyskeskukseen, ja tehokkaan mikrofonin ja kaiuttimen ansiosta keskuksen kanssa voi puhua mistä tahansa huoneesta.

– Puhelut ovat lyhyitä ja kestävät yleensä noin minuutin. Puhelun jälkeen kirjoitamme lyhyen raportin. Asiakkaan tiedot, sairaudet ja puheluhistoria näkyy päivystäjän tietokoneella, kun puheluun vastataan, Marika Niemi kertoo.

Päivystäjät selvittävät tilanteen kysymällä kysymyksiä. Jos soittajan havaitaan tarvitsevan apua esimerkiksi wc-käynnille, hänen luokseen lähetetään auttaja. Auttaja on asiakkaan asuinpaikasta ja palvelusopimuksesta riippuen Stellan tai kumppaniyrityksen turva-auttaja, kunnan kotihoidon työntekijä tai soittajan omainen.
 

Stella päivystää 24/7

Kun Taina Sutinen ajaa auttamiskäynnille, hänellä on mukanaan avain asiakkaan asuntoon sekä hyvin varustettu ensiapulaukku.

– Me hoidamme niin sanotut kiireettömät tehtävät. Jos asiakkaalla on akuutti tilanne kuten rintakipuja eikä hän pysty itse tekemään hälytystä hätänumero 112:een, meidän päivystäjämme tekee sen asiakkaan puolesta, Taina kertoo.

Hätänumero 112:ssa toivotaan, että hätäpuhelun soittaisi apua tarvitseva itse, mutta se ei ole aina mahdollista. Turvapuhelimen hälytystoiminnon ansiosta soittajalle on saatavilla apua helposti vain yhdellä napin painalluksella.

– Monet haluavat asua kotona niin pitkään kuin mahdollista, ja silloin on hyvä olla turvapuhelin, sanoo hälytyskeskuspäivystäjä Marika Niemi.

Lisää luottamusta kodin arkeen – lue lisää turvapuhelimesta

Kotitalousvähennys

Kotitalousvähennyksen saa omassa verotuksessa ilmoittamalla tiedot kustannuksista verottajalle. Vähennyksen saa verokortilla tai veronpalautuksena. Vähennyksen enimmäismäärä vuonna 2018 on 2400 € henkilöä kohden ja omavastuu 100 €. Suurimman vähennyksen saa, kun vähennyskelpoinen laskutus on vuodessa 5000 €.

Siivousvälineet ja -aineet

Siivousvälineet: Imuri, lattiamoppi, siivousliinoja, wc-harja, tiskiharja/pesusieni ja kylpyhuonepesin/pesuharja.
Siivousaineet: Puhdistusaineet: Yleispuhdistusaine, astianpesuaine, kylpyhuoneen puhdistusaine ja wc:n puhdistusaine.